نوشتار عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان گرامی و گرانقدر
در این ویلاگ تلاش بر آن است که بتوانیم مباحثی در حوزه های زیر را تقدیم حضور دوستان نماییم:
1.مدیریت بازرگانی
2.عدالت
3.آموزش و پرورش
این حوزه های علاقه من می باشند که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی هستم.

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

آموزش نوآور

آموزش به مثابه یک امر بنیادین و هم چنین امری فرهنگ ساز نیازمند توجه و دقت بسیاری از نهاد های مربوطه در این راستا می باشد. آموزش نیازمند یک امر نوآورانه در عین عادلانه بودن آن و هم چنین در راستای زدایش فقر فرهنگی به کار گرفته می شود. 

رشد محوری در مباحث آموزشی یکی از مهمترین مولفه های رشد در سطح علم و هم چنین حرکت در سطحی قابل قبول در حوزه علم می باشدحال هر چه این جرکت جهت گیری رشد محور و تکاملی بیشتری را در پی بگیرد.موجبات جرکت دقیق تر را فراهم خواهد کرد.رشد مباحث آموزشی نیز با توجه و دقت در امر دیگری به نام پژوهش حاصل خواهد شد.این امر نیازمند یک جریان فرهنگ ساز در سطوح رسانه ای و تبلیغات اجتماعی داشته و دارد.

یعنی جرکت به سمت علم ناظر به عمل( کاربردی)

و هم چنین علم نوآور(پژوهش محور ) 

خود دو عرصه مهم جرکت به سمت قله های علمی در سطوح مختلف یک کشور و یک فرهنگ خواهد بود.

اسلام و امر آموزش و پژوهش 

حال چنین امری در دین مبین اسلام با تزکیه نیز همراه گردیده است و تعلیم را به همراه تربیت یا به اصطلاحی \رورش قرار داده اند چنین امری نشان دهنده اهمیت امر تربیت و هم چنین نشان دهنده رشدی است که در اسلام باید بدان دست یافت زیرا علم بدون تزکیه علم نافع به شمار نمی رود. 

راهبرد های تزکیه علم در اسلام به چندین مورد تقسیم می گردد:

یکی از آن ها نشر علم (تعلیم)می باشد. عمل به علم(کاربردی) نیز از آن موارد می باشد.آیاتی از قرآن که در این رابطه می توانند راهنمای ما باشند آیه ای از آیات سوره مبارکه بقره است که رسالت رسولان الهی را در تعلیم و تزکیه وارد می سازد.

کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلو علیکم آیاتنا و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین

و هم چنین در رابطه با این که علم باید به سطح عمل برسد نیز آیاتی را داشته و داریم که به این موضوع اشاره می نمایند که از آن ها آیاتی که ایمان و عمل صالح را ملازم همدیگر می شمارند. و دیگر احادیثی که از اپمه معصومین در این باب اشاره گردیده است می باشد.

 

آموزش و \رورش کار آفرین 

آموزش و \رورش اگر بخواهد یک جریان را در راستای کار آفرینی قرار دهد باید جهت گیری های رشد توانایی ها و مهارت های دانش آموزان در حوزه کار آفرینی را مد نظر قرار دهد کارآفرینی نه به معنای این که از همان ابتدای حضور در مدارس بتوان از دانش آموز انتظار دادن ایده و یا نوآوری هایی در این زمینه باشیم بلکه جهت گیری حرکت فرهنگی مدارس را باید به سمتی برد که دانش آموز به تنهایی و یا در کار گروهی بتواند این کار را انجام دهد.

 

ایجاد فرهنگ نوآور کارآفرینی

نیازمند جهت گیری های تبلیغاتی و کار در حوزه تفکر کار آفرین و هم چنین کار در حوزه وب سایت و انواع رسانه های موجود در زمینه ی ایجاد فرهنگ کارآفرین و نوآور باشد.برگزاری همایش های  نوآفرینی و کارآفرینی و در نظر گرفتن ارزش ها و \اداش هایی برای بهترین ایده ها و هم چنین حمایت از سایر ایده ها در جهت رشد و  تکامل آن یکی از مهمترین کار هایی است که موجب ایجاد جریانی نوآور و کارآفرین در سطوح مختلف سازمانی و از جمله دبیرستان ها و سازمان های دیگر می شود.حرکت این جریان موجب حرکت در سایر عرصه های سازمانی می شود.دبیرستان، دانشگاه و محیط شغلی و سازمانی از جمله این موارد می باشد. 

 

به عنوان مثال یکی از رویداد هایی که می توان از آن به عنوان یک روبداد مهم در عرصه نوآوری های اجتماعی نام برد رویدادی به نام کندو می باشد. که اولین جلسه برگزاری آن در زمستان 1397 با همکاری سازمان هایی نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه امام صادق علیه السلام  به وقوع پیوست. 

رویداد هایی به مثابه موتور های مجرک می توانند موجب جریان سازی فرهنگ سازیو ایجاد یک موج نوآور و هم چنین پرقدرت در چهت دستیابی به خودکفایی اقتصادی ، جل معضلات معیشتی مردم و تحقق راهکار های اقتصاد مقاومتی باشد.

 

در کنار چنین رویداد هایی نیازمندی افراد به سطح بازاریابی ایده ها در سطح خرد و بعد از آن در سطح کلان خواهد رسید. بازاریابی اجتماعی بازاریابی رسانهبازاریابی الکترونیک از جمله راهکار های رشد ایده های اجتماعی و نوآور می باشد.

 

کتابی با عنوان "قدرت نوآوری اجتماعی" کمک کننده به علاقه مندان به حضور در صحنه های بازاریابی اجتماعی و داشتن ایده های نوآور اجتماعی می باشد.

 

رویداد های نوآور

از جمله دیگر رویداد های نوآور رویداد برگزاری همایشهای تد در دانشگاه تهران و شریف می باشد هم چنین رویداد های مناظره محور که در دانشگاه های سراسر

کشور و یا جشنواره ملی حرکت خود از راهکار های جهت دهی به جرکت کارآفرین و نوآور می باشد. 

 

سایت نوآفرین به مثابه یکی از سایت هایی که در حوزه نوآوری نوآوری اجتماعی و مواردی از این دست فعالیت می نماید نمونه ی خوبی جهت شناخت بهتر فضای مدیریت نوآور و استراتژی های نوآفرین در عرصه های مختلف علم و فناوری،تکنولوژی، کشاورزی، صنعت ، منابع انسانی و مواردی از این دست خواهد بود.

 

هم چنین یکی از کانال های موجود در پیامرسان بله که توسط یکی از دانش آموختگان دانشگاه تهران که در جال حاضر در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام مشغول فعالیت می باشند نیز می تواند مورد توجه دوستان و علاقه مندان به حوزه های نوآوری اجتماعی قرار بگیرد. (کانال دکتر رضا پاینده) که می توانید با وارد کردن آدرس @rezapayandeh در این کانال در پیام رسان بله عصو شوید.

 

 

یا به عنوان مثال می توان رویدادی با نام " مدیر شو" را نیز یکی از آن رویداد هایی دانست که در زمینه ایجاد یک نوع از نوآوری های اجتماعی در حال فعالیت و خدمت رسانی به دانشجویان در سطح ی نوآورانه می باشد. که در این راستا می توانید به آدرس زیر مراجعه نموده و در سایت ثبت نام نمایید.

سایت مدیر شو

 

چرخ دنده های حرکت نوآور

اهمالکاری در عرصه ی ایجاد جرکت های نوآور و هم چنین بخوانید از شنبه کار ها یی را در این راستا به حرکت در آوردن خود موجب عقب ماندن از جریان نوآور در سطح بین الملل می باشد.در نظر کرفتن مولفه های فرهنگی سیاسی اقتصادی در جامعه خود موجب حرکتی حساب شده و دقیق درزمینه نوآوری اجتماعی می باشد.

برنامه ریزی در سطوح مختلف جهت ایجاد یک حرکت نوآور امری الزامی و هم چنین امری است که نیازمند توجه و دقت در زمینه هایمختلف جهت رسیدن به مقصود نهایی در جهت ایجاد نوآوری اجتماعی متناسب با فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن کشور می باشد.

نقطه اساسی جهت گیری های رشد در زمینه نوآوری اجتماعی حضور یک منفعت اجتماعی یا یک نوع shared valueیا ارزش مشترک می باشد. به عنوان مثال جهت گیری به سمت آموزش و پرورش نوآور و نوآفرین و کارآفرینبه عنوان یک منفعت اجتماعی اساسی و پایه ای راهبرد هایی را در جهت رسیدن به خود ترسیم می نماید که از جمله آن ها توجه به سطوح محلیو هم چنین سطوح ملی در رابطه با جرکت نوآور اجتماعی می باشد. 

اگر بخواهیم نوآوری اجتماعی را در سطح جامعه به اجرا در بیاوریم آن چیزی که بهاجرای سیاست های کلان در حوزه نوآوری اجتماعی کمک می کند در بخش های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. کمک از خود مردم در این راستا و برانگیختن ایشان در زمینه های نوآوری اجتماعی خود یکی از کار هایی است که با مشارکت دادن مردم در سطح های راهبردی و هم چنین سیاست گذاری امری امکان پذیر است. 

به عنوان مثال خود مردم در حوزه رانندگی و بستن کمربند ایمنی ترویج این فرهنگ را با در نظر گرفتن منفعتی که چنین امری ایجاد خواهد کرد نشانه خواهند رفت و این خود راهبردی در جهت کاهش تلفات در تصادفات و هم چنین ایجاد یک فرهنگ قانون محور در سطح کلان جامعه بصورت یک امر صمنی می نماید.

امری که طبقه های مختلف اجتماعی از طبقات سرمایه ایو نژادی و فرهنگی مختلف در برابر آن یکسان می باشند.

تمام این امور موجب رشد کلان سطح فرهنگ و هم چنین ترقی در سطح کمک دهی و خیر رسانی اجتماعی و هم چنین فرهنگ خیرخواهانه خواهد داشت. فرهنگی که در آن با کم های کوچک کودکان زیادی از جهت مالی و از جهت سرپناه و غذا و پوشاک و مواردی شبیه به این موارددر تنگنای اقتصادی قرار نگیرد. و طبقات اجتماعی نیز در این راستا به همدیگر نزدیک تر شده و هم چنین بتوان از اموری مانند فقر و انواع مختلف آن از جمله فقر مطلق و فقر نسبی و مواردی از این دست نیز جلوگیری نمود.

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۷ ، ۱۷:۰۲
حسین یزدی

کدام روش؟

مطالعه کتب مختلف دارای روش های مختلفی می باشد یا خیر؟

اگر بخواهیم شروع کنیم و یک کتاب را مطالعه نماییم آنچه بیش از هر چیزی خود را نمایان می سازد این سوال است که چگونه این کتاب را بخوانم؟

سوالی که هر کتابخوانی از خود خواهد پرسید.

به نظر می رسد که خواندن کتاب بر اساس دسته بندی های موضوعات مختلف باید متفاوت باشد. 

به عنوان مثال اگر ما بخواهیم یک کتاب آکادمیک در رشته مدیریت را مورد مطالعه قرار دهیم آن گاه نیازمندی ما به چیست؟ آیا باید کار متفاوتی نسبت به سایر کتب در برابر این کتاب انجام بدهیم؟ یا این که همین که کتاب را باز کنیم و شروع به مطالعه آن بنماییم کار تمام است؟ در این مسیر چه مقدار و چه اندازه نیاز به فهم داریم؟ و این فهم را به چه صورت باید بدست آوریم؟

حال کتاب در دست ماست. کتاب را باز می نماییم کتابی که دوست داریم آن را بخوانیم اما هنوز روش صحیح را یاد نگرفته ایم که چگونه باید کتاب را خواند آیا باید واو به واو کتاب را خواند یا چنین کاری اشتباه است؟ و یا اگر چنین کاری اشتباه نیست و باید به صورتی سنتی مآبانه کتاب را از اول تا آخر بخوانیم چگونه و به چه روشی باید آن را خواند؟ 

خلاصه نویسی

به نظر می رسد که اگر بخواهیم حال از این کتاب خلاصه ای را نیز داشته باشیم نیازمند بیرون کشیدن ساختار مورد نظر نویسنده هستیم. حال برخی مواقع این ساختار را می توان از فهرست مطالب کتاب مورد نظر بدست آورد و گاهی مواقع نیز باید خود ما ساختاری که مورد نظرمان می باشد را از سخن های نویسنده بیرون بکشیم. که البته به نظر می رسد هر دو می توانند مکمل های خوبی برای بیرون کشیدن ساختار موجود در متن می باشد. 

یعنی با بررسی کلمات کلیدی مورد نظر در بحث بتوان چارچوب کلی مباحث را بیرون کشید و ارتباطات میان آن ها را مورد توجه و دقت و بررسی قرار داد. 

در این جا نکته دیگری که باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد همین امر خلاصه نویسی می باشد. که این خلاصه نویسی و داشتن یک خلاصه از کتاب در امر تثبیت ذهنی و به یادسپاری مطالب می تواند تاثیر به سزایی را ایفا نماید. 

به همین دلیل در این جا اگر بخواهیم یک کتاب را با چندین روش مورد مطالعه قرار دهیم باید به برخی از نکات توجه کنیم که یکی از آن ها می تواند در ابتدا یک نقشه ذهنی از کتاب مورد نظر و موضوعات هر فصل به صورت جداگانه باشد. که البته این امر کمک به داشتن یک نگاه کلی به مطالب موجود در فصل مورد نظر خواهد شد. 

از طرف دیگر اگر بخواهیم کتاب را به صورت یک خلاصه در بیاوریم نیازمند آن هستیم که کلماتی کلیدی را از متن بیرون کشیده و آن را به شکل یک نمودار درختی دربیاوریم. و پس از آن جملات مهم هر بخش را در بخش زیرین آن مورد توجه و دقت قرار دهیم. 

یعنی اگر بخواهیم به صورتی تیتر وار این مباحث را نگاه کرد:

1. داشتن یک نقشه ذهنی از هر فصل(که برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به سایت مقابل مراجعه نمایید.)

2.خلاصه مطالب با استفاده از کلمات کلیدی

3. نوشتن جملات مهم هر بخش در ذیل تیتر های ایچاد گردیده در هر فصل

مصطفی ملکیان 

 راهکاری هایی مطرح شده از طرف مصطفی ملکیان در خصوص شیوه مطالعه کتاب و هم چنین معرفی یک کتاب در این زمینه.

  شیوه مطالعه کتابها با موضوعات مختلف

متون حوزه‌های مختلف علوم و معارف بشری را به یک شیوه نباید مطالعه کرد متون فلسفی یک شیوه دارد، متون تاریخی شیوه دیگری.

کتاب چگونه کتاب بخوانیم؟ نوشته‌ی «مورتیمر جی آدلر» از انتشارات آستان قدس رضوی در این زمینه بسیار مفید است. البته ترجمه خوبی ندارد.

    اکتیوخوانی به جای پَسیوخوانی

مشکل ما غالباً این است که کتاب را به صورت پسیو می‌خوانیم. پسیوخوانی یعنی منفعلانه خواندن. اکتیوخوانی یعنی کتاب را با کاغذ و قلم بخوانیم. یعنی شما باید یک رمزهایی برای خواندن تعیین کنید و بدین ترتیب مطلبی را که نمی‌فهمید، با یک رمز شاخص کنید و مطلبی را که می‌فهمید ولی قبول ندارید، با رمز دیگری و مطلبی که گمان می‌کنید با مطلب دیگر نویسنده ناسازگاری دارد، با رمز دیگری مشخص کنید. همچنین مطلبی را که از نظر نویسنده یا از نظر شما مهم است را با رموز مشخص کنید.

برای اکتیوخوانی پیشنهاد می‌کنم که همیشه وقتی یک کتاب را باز می‌کنید، از تیتر کتاب و از فهرست آن کتاب یک سلسله سوالاتی طرح کنید و هنگام خواندن کتاب در پی یافتن پاسخ آن سوالات باشید. در این حالت کتاب برای شما جان می‌گیرد.

    شیوه مطالعه کتاب

اگر می‌خواهید در عمرتان صرفه‌جویی شود، کتاب را یک بار از اول به سرعت هرچه تمام بخوانید. وقتی کتاب را تمام کردید، ممکن است بفهمید که کتاب بی‌ارزشی بوده است. خب لااقل دو ساعت وقتتان از دست رفته است، ولی ممکن است به این نتیجه برسید که کتاب باارزشی است و بار دوم به صورت اکتیو آن را می‌خوانید.

    زمان مطالعه

از بعد از طلوع فجر تا زوال، بهترین ساعت یادگیری است؛ بنابراین بهتر است مطالعات جدی‌تر خود را در ساعات آغازین روز قرار دهید.

    راهکار رهایی از خستگی مطالعه

اگر هنگام مطالعه از یک متن احساس خستگی کردید، مطالعه را رها نکنید، بلکه به سراغ متن دیگری بروید. البته اگر بتوانید عادت کنید که تمرکزتان را روی یک کتاب و متن قرار دهید بهتر است.

    استراحت در بین مطالعه

اگر بتوانید در هنگام مطالعه دو کار انجام دهید خیلی خوب است؛ یکی اینکه گاهی وسط مطالعه دو سه دقیقه‌ای راه بروید. دیگر اینکه یک چیزی که برای سلامتی انسان مضر نباشد، را فقط بچشید. این دو کار به استمرار فعالیت مطالعه شما کمک می‌کند.

    اختصاص ده دقیقه در بین مطالعه به کتب و مقالات محبوب

اگر گاهی وسط مطالعه ده دقیقه اختصاص بدهید به کتاب یا مقالاتی که به آنها عشق می‌ورزید و خیلی علاقه دارید، خوب است. چون شما لزوماً همانطور که به اشعار حافظ و سعدی عشق می‌ورزید، به رشته آکادمیکتان عشق نمی‌ورزید. مطالعه این آثار در بین مطالعات جدی شما بسیار مفید و موثر است.

    مخالفت با فیش‌برداری

بنده با فیش‌برداری مخالفم. من از نوشته‌ای که می‌خوانم، سه دسته مطالب را برای خودم می‌نویسم و به این یادداشت‌برداری می‌گویم:

۸.۱. مطالبی که دغدغه فکری خودم است را هرجا ببینم حتی اگر یک جمله هم باشد، یادداشت می‌کنم.

۸.۲. مطالبی که دغدغه وجودی من نیست ولی مطالب خیلی مهمی است.

۸.۳. سوالاتی که به هنگام مطالعه به ذهنم می‌رسد.

 

برگرفته از ویلاگ راه تفکر

دکتر پاکتچی

دکتر پاکتچی در این زمینه برای دانشچویان علاقه مند به مطالعه کتب نوشتاری را در اختیار قرار داده اند تا دوستان بتوانند با استفاده از این روش مطالعه خود را بهبود ببخشند.

شاید امروزه از دید عوام، یک کتاب‌خوان خوب کسی باشد که همه کتاب را از اول تا آخر، بدون اینکه حتی یک «واو» را جا بیندازد، بخواند و به خاطر بسپارد. این فکر که ناشی از یک مجموعه افکار سنتی غلط است که از قدیم الایام در میان ما وجود داشته است. علت هم این بوده که نسبت به کتاب برآورد مشخصی نداشته‌ایم.

 

به گزارش دانشجویی و فرهنگی؛ شاید امروزه از دید عوام، یک کتاب‌خوان خوب کسی باشد که همه کتاب را از اول تا آخر، بدون اینکه حتی یک «واو» را جا بیندازد، بخواند و به خاطر بسپارد. این فکر که ناشی از یک مجموعه افکار سنتی غلط است که از قدیم الایام در میان ما وجود داشته است. علت هم این بوده که نسبت به کتاب برآورد مشخصی نداشته‌ایم.

اما اگر به کتاب به چشم یک وسیله ارتباطی و به خواندن به عنوان یک رابطه متقابل بنگریم که می‌خواهد دو ذهن -یعنی ذهن نویسنده و خواننده- را به هم مرتبط سازد، دچار این سوءبرداشت نمی‌شویم؛ منتهی این ابزار ارتباطی، ویژگی‌هایی دارد که باید آن را درک و جایگاه و استراتژی خود را نسبت به آن مشخص می‌کنیم. با این روش، قطعا گام مهمی در جهت بهتر خواندن کتاب برداشته‌ایم.

آنچه در ذیل می‌آید، چکیده سخنان دکتر احمد پاکتچی -عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)- در نشستی است که به همت دانشکده الهیات معارف اسلامی و ارشاد آن دانشگاه برگزار شده است.

چگونه یک کتاب را بخوانیم، دکتر احمد پاکتچی

یکی از نکات کلیدی دکتر پاکتچی نیز در سخنرانی خویش این کلام است:

نکتهای که الزم است تذکر دهم این است که شما از یک کتاب، حداکثر سه چهار چیز باید یاد بگیرید و اگر دیدید که از یک کتاب، بیش از این آموختهاید، بدانید که آن کتاب را درست نخوانده اید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۷ ، ۱۵:۵۷
حسین یزدی

برای معرفی سایت های برتر مدیریتی نیازمند نوشتاری طولانی خواهیم بود اما به همین دلیل این نیاز را با پیوست یکی از فایل های پی دی اف موجود در همین زمینه و یکی از لینک های موجود تقدیم علاقه مندان به بررسی سایت های مدیریتی قرار خواهیم داد.

 

سایت های مرجع مدیریتی

 

دکتر حجاریان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۹۷ ، ۲۳:۱۶
حسین یزدی