نوشتار عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان گرامی و گرانقدر
در این ویلاگ تلاش بر آن است که بتوانیم مباحثی در حوزه های زیر را تقدیم حضور دوستان نماییم:
1.مدیریت بازرگانی
2.عدالت
3.آموزش و پرورش
این حوزه های علاقه من می باشند که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی هستم.

طبقه بندی موضوعی

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

منایع مطالعاتی در حوزه دانش اقتصاد اسلامی

 

  1. کتاب اقتصادنا کتابی در حوزه مباحث اقتصاد اسلامی و چرایی طرح چنین اندیشه ای در این زمینه می باشد. 
  2. در همین راستا کتاب های دیگری نیز چاپ گردیده است و به عنوان مثال می توان کتاب شهید مطهری و حرف هایی که ایشان در مورد اقتصاد اسلامی نیز زده اند نیز مطرح گردد.
  3. نظریه پردازان دیگری نیز در این حوزه ورود کرده اند به عنوان مثال در این زمینه ما شاهد نظرات مصطفی ملکیان در حوزه اقتصاد و خوانشی فلسفی از اقتصاد هستیم. 
  4. اساتید مبرز دیگری که در این زمینه دارای مقالات و تخصص می باشند و با پیش زمینه های فلسفی موجود در این حوزه آشنایی داشته و دارند از جمله ایشان می توان به دکتر عادل پیغامی در این زمینه اشاره نمود که عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام می باشند.

حوزه های جدید در اقتصاد

هم چنین می توان در این راستا به مکاتب مختلف اقتصادی و رویکرد های جدید اقتصادی نیز اشاره نمود که از جمله آن ها تعلیم و تربیت اقتصادی می باشد که مقوله از فرهنگ اقتصادی می باشد. یعنی اگر بخواهیم مباحث این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم می توان گفت که در حوزه های اقتصاد تعلیم و تربیت و فرهنگ اقتصادی نیز که یکی از بخش های دیگر در این حوزه می باشد می توان مورد بررسی و مطالعاتی قرار داد. جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

نگاه شهید صدر به مقوله اقتصاد اسلامی چگونه بوده است؟

نگاه شهید صدر در حوزه اقتصاد اسلامی به دلیل آن چه در مقدمه کتاب به بیان آن می پردازند نگاهی با دید حرکت از فلسفه ی اسلامی به سمت جامعه اسلامی و پس از آن اقتصاد اسلامی بوده است که به دلیل علاقه مندی مردم به مبحث نظریات اسلامی در حوزه زندگی این دید به جهت گیری بعدی حرکت می کند و این جهت گیری موجب آن می شود که اقتصادنا که یکی از بحث هایی بوده است که شهید در نظر در مراحل بعدی بوده است به مراحل میانی بحث آمده و این خود باعث رویکرد جدیدی در حوزه مباحث مطرحه گردد.

وجه ممیزه نگاه شهید صدر

در کتاب اقتصادنا شهید صدر به بررسی نظام های موجود در حوزه اقتصاد و بررسی تفاوت میان مکاتب و مذاهب و هم چنین علوم پرداخته و در این راستا با نگاهی نظام وار به این مساله نگاه انداخته اند. 

این نگاه مزیت نگاه شهید صدر به مقوله اقتصاد جهت نظام سازی اقتصاد اسلامی می باشد.

 

  1. نگاهی مساله محور 
  2. نگاهی نظام محور
  3. نگاهی جهت دهنده 

اقتصادنا و تعلیم و تربیت اقتصادی و جهت گیری به سمت آموزش و پرورش اقتصادی

به نظر می رسد که این موضوع یکی از موضوعات مهم در حوزه جهت گیری های اقتصاد اسلامی در حوزه آموزش و پرورش می باشد که باید به بررسی دقیق تر و شناخت بهتر آن با شناخت موضوعات و مسائل مطرح شده در این حوزه باشیم.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۲۱:۴۴
حسین یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم 

نقطه اتکایی در جهت گیری های آموزش و پرورش 

یکی از نکاتی که می توان به آن اشاره نمود این موضوع هست که اگر بخواهیم بصورت تمدنی با موضوع آموزش و پرورش برخورد نماییم آن گاه باید از لایه های یک تمدن نوین آموزشی و پرورش جهت گیری نماییم.

نگاه تمدنی

 

یکی از مهمترین لایه های هر تمدنی لایه تفکری آن می باشد و پس از آن لایه فرهنگ و پس از آن لایه مظاهر تمدن اسلامی آموزش و پرورش را خواهان هستیم.

در حوزه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیازمندی جهت گیری های کلان بسیار مهم و نیازمند بررسی های دقیق و پژوهش های تطبیقی می باشد. 

آموزش تفکر محور و پژوهش محور

به عنوان مثال آموزش تفکر مجور و آموزش پژوهش مجور یکی از آن نقاط اتکایی می باشد که اگر روند آموزش را یک طیف بگیریم که در آن طیف مطالعات و هم چنین حصور در کلاس ها مطرح می گردد. اما اگر جهت گیری آن جهت گیری کاربردی سازی علوم مورد مطالعه باشد. و این جهت گیری جهت گیری کاربردی باشد. یعنی به جای صرف محفوظات به کاربردی سازی علوم دست بزنیم. 

هم نیاز به محفوظات و هم نیاز به مطالعات و هم نیاز به پژوهش در یک ساختار آموزشی مورد نیاز می باشد. اما آنچه مطلوب می نمایاند آن است که جهت گیری کلان آن به سمت کاربردی سازی و آموزشی تفکر محور و پژوهش محور و روحیه پرسشگری می باشد.

در این راستا یکی از سایت های مورد جهت گیری در این حوزه را معرفی می نماییم که می توانید با کلیک بر روی کلمه لینک به آن دسترسی پیدا نمایید. 

لینک سایت آموزش تفکر محور و پژوهش محور

تکنولوژی های آموزشی 

در جال حاضر یکی دیگر از پارادایم هایی که ما در آن قرار داریم پارادایم فناوری ها و نوآوری های آموزشی می باشد. 

این جهت گیری نیز باید به همراه آموزش تفکر مجور و پژوهش محور و متناسب با زمینه آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.

حضور خدمات تکنولوژیک و الکترونیک در مدارس جهت راهبرد آموزشی باید چگونه رفتار کرد؟ در این راستا اگر بخواهیم جهت گیری مدارس را نشان بدهیم به این موضوع خواهیم رسید که خط مشی گذاری تکنولوژی آموزشی در مدارس به کدام سمت برود. 

یعنی اگر بخواهیم جشم انداز و جهت حرکتی خویش را در افق های کلان تعریف نماییم. این جهت گیری دارای یک نقطه اتکا و فرایند های درونی خویش می باشد که موجب بازسازی این جهت گیری و جرکت هر چه بهتر این فرایند خواهد شد. در حال حاضر یکی از مهمترین مباحثی که می توان در سطح جهان به آن اشاره نمود این موارد هستند:

 

  1. فلسفه برای کودکان
  2. آموزش تفکر محور و پژوهش محور
  3. بازی سازی برای کودکان (gamification)
  4. edtech
  5. innovation in learning 
  6. و ... 

که این موراد می تواند در جهت راهبرد سازی های کلان آموزش و پرورش در هر کشوری مورد نظر قرار بگیرد. 

هم چنین فرایند جهانی سازی نیز به مثابه امری مهم و دارای اهمیت بالا در این زمینه می باشد. که باید در این راستا نیز مطالعاتی را در راستای نظامی فراگیر و ارتباطی و همچنین فرهنگ تبادلی میان فرهنگ های آموزشی را ایجاد نموده و در این راستا از دستاورد های دیگران در این حوزه با مطالعات تطبیقی بهره گیری نمود.

مجال بعدی

در مجال بعدی به انواع سبک های یادگیری و راهبرد های موجود در این زمینه خواهیم پرداخت. و هم چنین مبانی مدل تصمیم گیری در حوزه افق جهانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۴:۴۶
حسین یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم

edtech چیست؟
edtech بخشی از نظام آموزشی در پارادایم جدید آموزشی می باشد. این پارادایم که همان پارادایم الکترونیک می باشد.
این جهت گیری می تواند راهبرد های جدیدی را در راستای پیشبرد اهداف آموزشی در سطوح مختلف را در بربگیرد. در حال حاضر می توان کتاب های صوتی، نوار های صوتی و هم چنین پادکست ها و رادیو ها در رشته های مختلف و هم چنین سایت های مختلف در حوزه آموزش الکترونیک دسته بندی نمود.
این دسته بندی ها اگر در حوزه بالاتری به آن ها نگاه شود همان education technology یا همان edtechs می باشد. که در دسته بندی های مختلف می تواند از آن استفاده کرد.
زمینه یابی استفاده از edtechs
زمینه ی مورد استفاده از edtechs همان جایگاه یابی ای است که باید در حل بهتر مساله و راهیابی این نوع از فناوری در نظام آموزشی مد نظر قرار بگیرد. 
پس از شناخت جایگاهی که مورد نظر ما می باشد در زمینه ی نظام آموزشی که از جمله آن ها می توان به مدارس، دانشگاه ها و کلاس های درسی و ... تقسیم گردد. هم چنین می توان در این زمینه ها به بررسی موضوعات مدارس، کلاس ها، و موضوعات درسی بر اساس هر کدام تغییری را در الگوریتم مورد استفاده در این زمینه به عمل آورد. 
یعنی اگر ما بخواهیم کلاس ریاضی را با روش های الکترونیکی برگزار نماییم نیازمند روش و الگوریتم دیگری در حوزه آموزش الکترونیک این درس می باشیم. چنان که روش تدریس درس ادبیات فارسی و زبان انگلیسی نیز با بقیه موارد فرق خواهد داشت. 
در برخی موارد می توان از سامانه های ارزیابی و تحویل و دسترسی به اطلاعات برای دانش آموزان و معلمان و یا دانشجویان و اساتید آن رشته درسی فراهم نمود. 
کارگاه های آموزشی
به عنوان مثال استفاده از ابزار و انواع نرم افزار های الکترونیکی در جال حاضر یکی از مهمترین بخش های هر رشته آموزشی به شمار می آید. 
اگر در هر رشته آموزشی متناسب با اقتضائات آن رشته و با توجه به کمبود های موجود انواع کارگاه ها و انواع کلاس های الکترونیکی نیز برقرار می گردید. می توانستیم خلا های موجود در حوزه های رشته ای را در سطح دانشگاه ها و همچنین مدارس پوشش داده و این جهت گیری و رابطه را رابطه ای دوسویه نماییم. که هم دانشجو و هم متصدی نرم افزارهای موجود و یا سایت های موجود بهتر و بیشتر بتوانند در راستای ارتقای مطالب آموزشی و رشد آموزشی قدم بردارند.
برگزاری کارگاه های آموزشی نرم افزار های هر رشته یکی از مهم ترین نیاز های هر رشته ی آموزشی به شمار می رود. و این جهت گیری می تواند راهبردی باشد جهت بهتر و بیشتر برگزار کردن دوره های آموزشی در این سطح و سطوح بالاتر.
مقاله ای در زمینه جهت گیری آموزشی
در این راستا چند مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت. که یکی از آن ها مقاله و گزارشی است که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (oecd) آن را منتشر کرده است برای سال 2018 را می توان مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
برای دریافت این گزارش بر روی کلمه دانلود کلیک فرمایید.
مجال بعدی(تظبیق با سایر کشور ها)
در مجال بعدی به این مورد خواهیم پرداخت که مثال هایی از استفاده از edtech را در کشور های دیگر مورد بررسی و تطبیق با کشور ایران قرار می دهیم. و راهبرد هایی را برای پرکردن خلا های این حوزه در کشور پی گیر خواهیم بود.
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۱۹:۴۰
حسین یزدی

 

آموزش و پرورش به عنوان پایه ای اساسی در جهت گیری های بنیادین

 

 

جهت گیری های مدیریتی در کشور نیازمند بررسی دقیق تری در حوزه مدیریت آموزشی می باشد. به گونه ای که داستان مدیریت آموزشی را به داستانی مصور و دارای هدف محقق نماید و این هدف را در راستای معنا بخشی به زندگی ها و راه و روش های زندگی مطلوب بنمایاند. شناخت زندگی مطلوب و مهارت های زندگی مطلوب یکی از مهمترین نیاز های هر نسل و هر دوره ای است که در آموزش و پرورش هر کشوری مشغول به تحصیل هستند.

 

 

این مهم نیازمند برنامه ریزی ها و ارزیابی های مهمی در این زمینه می باشد و نیازمند ایجاد الگوهای کلانی در این زمینه می باشد تا چشم انداز ها را به سمتی بچرخاند تا بتوانیم در تحقق آن ها نظام مدیریت آموزشی را به آن سمت حرکت دهیم.

 

 

مسائلی که در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم از جنس های مختلفی هستند یکی از جنس تعلیم و تربیتی است و دیگری از جنس نظام سازی های کلان می باشد و دیگری جهت گیری های راهبردی و کاربردی می باشد.

 

 

شتاب دهنده ها در حوزه آموزش و پرورش

 

 

این جهت گیری ها باید با هماهنگی نهاد های مختلف و همچنین جهت گیری های مراکز علمی مختلف به علاوه شتاب دهندگی به کار ها رخ نماید. به عنوان مثال می توان برنامه هایی از قبیل چهار سوق را از این دسته از مواردی دانست که جهت گیری آن ها به سمت شتاب دهندگی به حوزه تعلیم و تربیت در راستای حرکت می باشد. یا مثال دیگری که می توان بدان اشاره نمود جامعه الصادق می باشد که در این راستا کار های مفید و موثری را سازمان دهی و برنامه ریزی می نماید. برای آگاهی از فعالیت های این دو موسسه می توانید بر روی دو سایت زیر کلیک نمایید و حوزه فعالیت آن ها را مورد بررسی و مشاهده قرار دهید.

 

 

چهارسوق تعلیم و تربیت

 

 

سایت کرامت نامه

 

 

نوآوری در آموزش و پرورش

 

 

یکی از نیاز های اساسی در هر نظام فعال و پویایی وجود ابتکاراتی است که می توان از آن ها برای بهبود و رشد حرکتی موسسه و یا سازمان مورد نظر استفاده نمود. در این میان استراتژی نوآوری در کسب و کار ها را می توان به صورتی اجتماعی در آورد و از آن در راستای تغییرات اجتماعی و مبتکرانه استفاده نمود. ابتکاراتی که در راستای جهت دهی بهتر و دقیق تر به مساله آموزش و پرورش مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و باعث خواهد شد تا پویایی در نظام های مختلف آموزش و پرورش رخ بنماید.

 

 

برای شناخت هر چه بهتر این مساله می توان بخش های مختلف آموزش و پرورش را شناسایی و در آن حوزه ها با کمک شتاب دهنده ها و تامین کنندگان مالی و حمایت کنندگان دولتی در این زمینه کارهایی را انجام داد و در این زمینه جهت گیری بالاتری را اتخاذ و بصورت نظامی فرهنگی آن را در آورده و بتوانیم در این زمنیه جهت گیری بهتر و دقیق تری را در این زمینه داشته باشیم.

 

 

 

منتظر نظرات و ایده های شما در حوزه آموزشو پرورش هستیم.

 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۷ ، ۰۰:۳۱
حسین یزدی

جهاد در کدام عرصه و جهاد به چه معنایی به کار می رود؟

جهاد را اگر بخواهیم که معنا نماییم به این موضوع پی می بریم که جهاد در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) به معنای مبارزه بوده است. و نه به معنای مطلق تلاش کردن.

وگرنه بنده هم دارم تلاش می کنم. 

این تلاش کردن اما در جهت خاضی نیست بلکه تلاش می کنم برای تلاش و خود تلاش برای من هدف غایی می نماید. اما در منطق نگاه حضرت آیت الله خامنه ای این موضوع را نمی توان مشاهده نمود که جهاد به معنای تلاش باشد بلکه جهاد به معنای مبارزه می باشد.

و این جهاد در راستای دشمنی است و مقابله ای دارد و این مقابله است که جریان حق را معنا می بخشد و جریان رقیب را در هم می کوید.

نظریه مقاومت و نگاه آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)

در همین جهت اگر بخواهیم نگاهی به دیدگاه حضرت آقا به مطلب نظریه مقاومت بیندازیم در خواهیم یافت که نظریه مقاومت نیز از همین نگاه و از همین دید نشات می گیرد. و این موضوع را ما در جنگ سی و سه روزه لبنان می بینیم. و این وعده الهی است که فرموده شده است. وانتم الاعلون ان کنتم مومنین. و خداوند بر این عهد خویش را مسئول نامیده است. چنان که فرموده است: و کان عهد الله مسئولا.

جهت گیری باید به سمت جهاد باشد جهاد چندین بخش دارد در زمینه های مختلف می توان جهاد را مطرح نمود. زمینه های آن می تواند منظر علمی داشته باشد. می تواند جهت اخلاقی داشته باشد(جهاد اصغر و جهاد اکیر) و می تواند جهادی باشد که در راستای جنگ سخت و نرم تعریف گردد. این معانی همه به آن جا خواهد رسید که ما نیازمند به پدافندی در راستای جهت گیری های مختلف هستیم تا بتوانیم از آن به بهترین نحو در ترویج نظریه مقاومت و هم چنین اشاعه این نظریه در کشور های اسلامی ایفا نماییم و آن را با نظریه صدور انقلاب گره زده و به عنوان نشانه ای از جهت گیری های کلان و جهانی اسلام به شمار آوریم. 

که در مورد نگاه جهانی اسلام باید به احادیث و روایات و این که این قرآن هدی للناس و موعظه للمتقین هست اشاره نماییم و این که در زمان حکومت مهدوی این موضوع مطرح می گردد که آیا امام زمان تنها برای شیعیان قیام می نمایند؟ که در جواب گفته می شود که خیر. بلکه ایشان برای این که زمین را پر از عدل و قسط نمایند این کار را انجام می دهد. البته کسانی که بیشتر نفع خواهند برد مستضعفین می باشند که این مستضعفین نیز دارای مصادیقی می باشد که در مجال های بعدی به بحث در حوزه مستضعفین و مصداق های آن خواهیم پرداخت.

معنای زندگی و ایمان، معنای زندگی و شناخت

اگر بخواهیم معنای زندگی را تعریف نماییم تعاریف مختلف و متعددی را شاهد هستیم اما آنجه در نگاه اسلامی به آن می رسیم همان نگاه ایمان است که با شناخت صرف فرق دارد. شاید کسی حق و حقیقت را بشناسد اما در این راستا حرکت نکند. اما کسی که ایمان دارد این فرد کسی است که در این راستا متعهدانه و مسئولانه به خویش نگاه می نماید و دستورات حق تعالی را متوجه خویش می داند. و این نگاه باعث خواهد شد تا در برابر حقوق الهی خاضع باشد و از طرف دیگر مسئولیت پذیر نیز باشد. یعنی هم مسئولیت پذیر باشد و هم آزاد. یعنی آزادی را از مسئولیت پذیری در مقابل حقوق الهی بدست بیاورد و بداند که این جهان جهانی عبث نیست. و این خلایی را که اندیشمندان غربی مطرح کرده اند را و باعث ایجاد خلایی در ذهن انسانیان گشته است را کنار گذارده و بلکه به سمتی حرکت کنند که این معنا به جایگاه اصلی خویش بازگردد. که در این راستا می توان موضوعاتی از قبیل معنای زندگی را شناخت و دید که معنای زندگی جیست. و رابطه آن با اعتقاد به خدا و باور به خدا و عمل کردن به آن اعتقادات برسد و ایمان متعهدانه را شکل دهد. به آن چیزی ایمان گفته می شود که در راستای آن عمل تحقق یابد. و منجر به تغییر رفتار گردد.

جهت گیری زندگی مومنانه 

اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک منه عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون 

که در این جایگاه وقتی ما تقسیم بندی الهی را مشاهده می نماییم به این نکته می رسیم که این جهت گیری ها جهت گیری های صرفی نبوده است و جهت گیری بی هدف و بی غایت و بی ارزش و بی تعلق نبوده است. بلکه جهت گیری جهت گیری ای بوده است که حق و باطل را جدا از هم می داند و نه مخلوط در هم. یومن ببعض و نکفر ببعض را نفی می نماید. و این خود نشانه ای است از این که در این جا ما کسی را داریم و آن همان پروردگار متعال و رب الارباب می باشد. که لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو اللطیف الخبیر. که چشم های جهانیان او را نمی بیند. اما او تمام جهانیان را مشاهده می نماید. و اوست همان بخشنده آگاه. 

در یکی از بخش های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیه ای را که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) شرح داده شده است به این نکته می رسیم که در این آیه که فرموده شده است ربنا ماخلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار. این نشان از آن دارد که جهان بی هدف و بی غایت رها نگردیده است. بلکه تمام این ها دارای اهدافی بوده است از جمله تعالی و تکامل انسان. و دیگر آن که به آن جایگاهی برسد که این جهان در راستای آن هدف خلق گردیده است. 

 

منتظر نظرات و پیشنهاد های شما برای بهبود موضوعات هستیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۷ ، ۱۷:۳۷
حسین یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم 

بر آن شدم تا در حوزه رابطه معنای زندگی و ارزش های بشری همچون عدالت و تکامل و رشد و آزادی و ... بنویسم تا شما هم نظرات خود را در مورد آن به من منتقل کنید و بتوان از آن برای فهم هر چه بهتر معنای زندگی و ارتباط آن با فعل اخلاقی بحث بیشتری داشته باشیم.
پیشفرض اصلی ما در این جایگاه بحث در صورتی است که خدایی وجود دارد و ما افرادی خدا باور هستیم. و می دانیم که کسی هست که بر ما نظاره گر هست. و بر اعمال ما شاهد هست. و گویا ما مانند بازیگرانی هستیم در این جایگاه و در این فیلم و نمایشنامه الهی و ازلی در حال بازیگری هستیم. اگر ما به عنوان بازیگرانی در یک جایگاه انتخاب گردیم چگونه خواهیم بود؟ آیا مانند بقیه به سمتی حرکت می کنیم و می گوییم گویا همه باید به این سمت و سو حرکت نماییم. یا اصلا عدم تحرک را به مثابه حقیقت و آن جان الامر حقیقی در نظر می گیریم؟ به نظر می رسد که انسان در وجود خویش قوه ای دارد و آن قوه کمال طلب که بالذات دارای ارزش هستند را به انسان می نمایاند. و به او هشدار می دهد و به او آلارم ها و زنگ هشدار هایی را می دهد که تو یک فرد که بخوری و بخوابی و بلند شوی و بروی به سر کار و دوباره بیایی بخوری و بخوابی و فکری هم بکنی و ... تا زندگی خوبی داشته باشی نیستی. یا هستی؟ 
نظر شما چیست؟
نظر شما در مورد این که زندگی باید دارای یک روال مشخص باشد کدام است؟ و آیا اصلا روند زندگی بشر چنین می نمایاند؟ آنچه در تاریخ زندگی بشریت به دست می رسد آن است که آدمی در طول سالیان زندگی اش با پستی ها و بلندی های بسیاری روبرو می گردد. از طرق دیگر همین انسان است که نیاز هایی دارد و این نیاز ها او را در راستای تکامل و رشد به سمت بالا حرکت می دهند. برخی از نیاز های او سیری ناپذیر هستند و برخی از نیاز های او کاذب و دروغین هستند گرچه نیاز به شمار آیند. یعنی نمی توان تمامی نیاز ها را به یک گونه شناخت و گفت آنچه موجب تکامل بشر می گردد برطرف کردن نیاز ها می باشد. بلکه باید گفت شناخت دقیق نیاز ها و جایگذاری آن ها در جایگاه صحیح هست که می تواند زندگی را ایجاد نماید. چنان که در حدیثی از ائمه معصومین علیهم السلام داریم که فرمودند لو عدل فی الناس لاستغنوا. این بدان معناست که اگر در میان مردم عدالت برقرار گردد مردم احساس بی نیازی می کنند. این اجساس بی نیازی خود از مولفه های یک زندگی صحیح و یک زندگی دارای معنا است.
عدالت خواهی و زندگی قرآنی
حال در این جا اگر بخواهیم عدالت را به مثابه یک ارزش و آن هم ارزشی مطلق به حساب بیاوریم این موضوع را مشاهده می کنیم که این ارزش و ارزش هایی همچون تکامل و رشد در راستای هم قرار می گیرند. یعنی اگر ما معنای زندگی را هدف زندگی بدانیم (لیبلوکم ایکم احسن عملا)(و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) بدانیم این معنا گره خورده با ارزش هایی است و یکی از آن ارزش ها عدالت است. همین که عدالت داشته باشیم و همین که احساس رضایت از اجرای عدالت داشته باشیم و همین که ظلم ستیز باشیم خود نشان دهنده آن است که زندگی ما دارای معناست. این در صورتی است که ما برای زندگی هدفی را مشخص نماییم. که در تعابیر دینی نیز ما چنین جایگاهی را برای زندگی می بینیم. در آیه ای دیگر نیز داریم که (لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط) یعنی هدف از ارسال رسل و انزال کتب و میزان به همراه ایشان هدف قیام مردم به قسط و عدالت خواهی بوده است.
عدالت خواهی و زندگی مهدوی
در این موضوع اگر بخواهیم نگاه و دیدگاه مشهور و غالب را در مورد حکومت مهدوی و در کل زندگی ائمه معصومین مورد دقت و بررسی قرار دهیم به این نکته خواهیم رسید که ارزش ها به گونه ای نیستند که امروز ارزش باشند و فردا ضد ارزش بلکه ارزش ها ارزش هایی مطلق هستند و این ارزش ها چه در جایگاه امام علی علیه السلام و چه در جایگاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد اجرا و عمل قرار می گرفتند.  وقتی امام علی علیه السلام در جایگاهی که برادرش از او درخواست مالی از بیت المال را می نماید ایشان دست ایشان را به آتش نزدیک می کنند و از این کار منع می کنند و آتش این دنیا را به مثابه ی تصویری از عالم بالاتر به عقیل برادرشان نشان می دهند این نشان از بزرگ منشی و زندگی ای دارد که در راستا و در جهت گیری های بزرگتری بنا نهاده شده است. و این جهت گیری ها جهت گیری هایی جهان شمول می باشد. چنان که در روایات آمده است که وقتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور پیدا می کنند در راستای تشکیل حکومت و پس از استقرار حکومت مهدوی در راستای عدالت و برداشتن ظلم از جهان و جهانیان می کوشند. چنان که در حدیثی آمده است. یملا الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. که در این جا کلمه ارض نشان دهنده جهان شمول بودن این خواسته و این ارزش در تعالیم اسلامی داشته و دارد.
زندگی سعایت مندانه و عدالت خواهی
در حدیث دیگری از یکی از ائمه معصومین علیهم السلام داریم که فرموده اند فان فی العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق. یعنی اگر زندگی وسیع و زندگی دارای گشایشی را خواهان هستید باید زندگی خویش را بر پایه عدالت و عدالت طلبی بنا نمایید. 
در آیه ی دیگری از قرآن کریم داریم که می فرماید: (ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتائ ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر یعظکم لعلکم تذکرون) که اگر به این آیه نیز نگاه نماییم بدین موضوع پی خواهیم برد که زندگی بر پایه و در راستای عمل به دستورات حق تعالی است که می تواند جهت گیری زندگی را برپایه حق و حقیقت طلبی بکشاند و تکامل حقیقی و اصلی را کسی جز خداوند که عالم مطلق و عادل مطلق و خیر محض می باشد کس دیگری نمی تواند انجام دهد. 
در جای دیگر می فرماید (الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء و الله یعظکم مغفره منه و فضلا و الله واسع علیم) یعنی در راه حق طلبی و حق جویی شیطان به دنبال تله گذاری هایی است که آدمی را به فقر و نداری وعده بدهد و این وعده منجز به آن خواهد شد که ما به سمت فقر و پس از آن به سمت کفر نعم الهی پیش برویم. و این کفر ما را از جایگاه اصلی خویش خارج نماید. 
جایگاهی که خدا برای ما در این نظام آفرینش قرار داده است جایگاهی بالاتر از این موارد و این وعده های پوچ و توخالی می باشد و همین بس که این وعده های پوچ و توخالی را کنار بگذاریم و در جهت تحقق مسیری که حق تعالی برای ما ترسیم نموده است حرکت نماییم.
مردم و زندگی
در این مسیر افراد بیمار، افراد سالم، افراد فقیر و ندار و افراد ثروتمند و متمول را می توانی مشاهده نمایی. همچنین می بینی افرادی را که از سر پول پرستی بر کوس بد مستی می کوبند و از طرف افرادی را نیز می بینی که با نداری ها ساخته و زندگانی را در سایه حق تعالی می گذرانند. و در ازای هر نعمت حق تعالی شکر و در برابر مصیبت ها نیز شکر به عمل می آورند. و مقام شکر را شناخته و می شناسند و می دانند که (لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید) که در حدیثی داریم که وقتی نعمت ها به شما روی می آورند با افزایش شکر از زوال آن نعمت الهی جلوگیری نمایید. (حکمتی از نهج البلاغه) 
زندگی عادلانه یا عادلانه زندگی کردن یا زندگی کردن بدون عدالت
ما در این راستا کدام یک از این زندگی ها را انتخاب می نماییم. و دلیل آن چیست؟ و اگر بخواهیم که زندگیمان را وقف هدفی بنماییم کدام هدف را سرلوحه کار خویش قرار خواهیم داد؟ (نظرات خودتون را برامون ارسال بفرمایید)
فرق زندگی عادلانه با عادلانه زندگی کردن چیه؟ وقتی من زندگی عادلانه ای دارم آیا لزوما به این معناست که من دارم عادلانه زندگی می کنم؟ به نظر می رسد که وقتی بخواهیم یک زندگی خوب را وصف نماییم زندگی ای را وصف می کنیم که جهت گیری آن جهت گیری تکامل و رشد و پیشرفت باشد. و در این راستا بصورت عاقلانه و با دوراندیشی و تفکر جهت گیری های خویش را مشخص نماید. و در راستای حهت گیری های کلان راهبردهای خرد تری را برای خویش تعریف نماید و به قولی سبک زندگی داشته باشد. 
سیره محمدی(ص)
سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) و سیره نبوی (ص) در این راستا کمک کار خوبی است جهت ارتقا وسعت دید و نگاه ما به زندگی و سبک زندگی. 
و عجب پیامبری داشتیم پیامبر مهر و مخبت و عطوفت و مهربانی که در این راستا او را در راستای ابلاغ رسالت و اتمام نعمت چه خوب عمل نمود و چه خوب تبلیغ اسلام نمود. و این است منطق اسلام. و این است رفتار پیامبر اکرم (ص). پیامبری که با این که بر سر ایشان خاکروبه ها ریختند اما چنان بر دعوت مردم اصرار داشت که به او گفته شد. (لعلک باخع نفسک الا یکونوا مومنین). کسی که ظلم را پذیرا نبود اما وقتی طلم را در حق خود می دید کنار می کشید. و عجب رفتاری داشت پیامبر اکرم (ص).
و السلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.
 
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد 
 
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۷ ، ۰۱:۲۰
حسین یزدی

 

In the name of Allah

 

 

What is social justice

 

 

 

What is social justice

 

 

 

Social justice is an concept that is take from the social problems. When we see the problems or issues in our village or our city or our country and the world we go to solve this problems and issues. When we see the children that they are work because of the effect of poverty on them we get upset but it is not enough for solving this problem and this issue. Or other examples that we can say is divorcing that is a social problem and etc.

 

 

Social justice says that I can solve this problem with the combination between two and three or more sciences. Like law science, philosophy of morality, political philosophy, management, economic philosophy and other sciences that can get a tool for solving these problems.

 

 

For example when we want to have a social justice in education system we need to know that those sciences to have a better recognition about this problem. We need to know the economic structure of education system and the management of education system to get a strategy to solve the problem.

 

 

Social justice in our country and other countries depends on systems of governing. For example in Iran we should get a strategy of Islamic science about justice not the readings of Jhon lock about justice or the other theories about justice.

 

 

In our country we need to have a conversation group about this knowledge. This knowledge is a interdisciplinary knowledge and we need this knowledge in our software movement to have a good society that get to development our country and our world. Because the goal of Islamic science and knowledge is get to the better world.

 

 

And in the final of this essay I want to say a verse of quran that says that:

 

 

"لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب ان الله قوی عزیز"

 

 

And the other point of this essay is this part that we need to the other perspective of justice that libertarians says and the other perspectives but these aren’t enough because we need a theory that is rose up from our documents and our Islamic education like Quran and the hadiths. And the other sciences that get us to solve the social justice problems.

 

 

Thank you from your attention to this essay.

 

 

Please get to have a good society by cooperating together. And have a shared value in our connections to go to the strategy of development.

 

 

 
 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۷ ، ۰۱:۲۰
حسین یزدی

یکی از نکات کاربردی در حوزه پژوهش های کاربردی در راستای پژوهش های قرآنی در رشته های علوم انسانی و تحقیقات میان رشته ای و فرارشته ای می توان از جمله زیر بخش های زبان شناسی و کلمه شناسی و پاتولوژی کلمه و ساختار شناسی متن می باشد. در این راستا در جهت تقویت این مبانی و روش ها و عملکرد پژوهشی در این حوزه نیازمند بررسی هایی هستیم تا بتوانیم در این راستا بر اساس مبانی معرفت شناسی قرآن کریم و نهج البلاغه و سایر موراد بتوانیم در شناخت هر چه بهتر منظومه قرآن کریم در راستای زندگی بشری قدم برداریم.

در این راستا کارگاه معنا شناسی تقوا در قرآن کریم توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی ام آبان ماه 1397 در محل این سازمان برگزار میگردد.

جهت ثبت نام می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

tam.ihcs.ac.ir

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۷
حسین یزدی

 

نقد و بررسی مکاتب اخلاقی

مؤلف: آیت‌الله محمدتقى مصباح یزدى

تحقیق و نگارش: احمدحسین شریفی

ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(قدس سره)

نوبت و تاریخ چاپ: پنچم، تابستان 1394

چاپ: زلال کوثر

شمارگان : 1000‌‌‌                         قیمت: 18000 تومان

 

مرکز پخش : قم، خیابان شهدا، کوی ممتاز، پلاک 38.

تلفن و نمابر: 37742326-025

6-120-411-964 :شابک

کلیه حقوق براى ناشر محفوظ است

جهت مشاهده کتاب به لینک زیر مراجعه نمایید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۰۰:۲۴
حسین یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم 

یکی از سوالاتی که می توان به وسیله آن به شناخت بیشتر مساله عدالت اقتصادی پرداخت این سوال می تواند باشد که راهکار های دولت برای ایجاد عدالت اقتصادی کدام است و این راهبردها چگونه می باشند.
البته این سوال زمانی مطرح می شود که از مبانی فلسفی و معرفت شناختی عدالت در حوزه ثبوتی گذر کرده باشیم و پس از بیان آن ها به عنوان شاخص های کلان برای ایجاد یک جامعه عادلانه از لحاظ اقتصادی موارد را در آورده باشیم. و پس از آن به این سوال که جال راهکارهای آن و راهبرد های ما بر اساس همان مبانی نظری کدام است. 
پس در این جا شناخت اولیه نظریات مطرح در حوزه عدالت لازم می نماید. در این راستا کتابی نظریه محور نه مساله محور با نام کتاب نظریه های عدالت را می توان معرفی نمود که توسط دکتر احمد واعظی از کسانی که در حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی کار های گرانبهایی داشته اند و بخشی دیگر از کتاب های تالیفی ایشان نیز منزلت عقل در هندسه معرفت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی نیز کتاب معروفی از کتب تالیف شده ایشان می باشند. 
Related image
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۷ ، ۰۱:۲۳
حسین یزدی