نوشتار عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان گرامی و گرانقدر
در این ویلاگ تلاش بر آن است که بتوانیم مباحثی در حوزه های زیر را تقدیم حضور دوستان نماییم:
1.مدیریت بازرگانی
2.عدالت
3.آموزش و پرورش
این حوزه های علاقه من می باشند که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی هستم.

طبقه بندی موضوعی

صدای پای مدیریت اسلامی

جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 

مدیریت اسلامی با اقتباس از اقتصادنا شهید صدر

در یکی از بخش های کتاب اقتصادنا به این موضوع مهم و دارای اهمیت پرداخته می شود و تفاوت نظام اقتصاد اسلامی را با سایر مکاتب اقتصادی مورد توجه قرار می دهند.

در این بخش از کتاب ما شاهد آن هستیم که ایشان پس از بررسی کلیات اقتصاد اسلامی و زمینه ها و باور های زمینه ساز و هم چنین جهان بینی های موجود در اسلام و نگرشی که اسلام به جهان هستی و عالم خلقت دارد به بررسی روایط اقتصاد اسلامی با سایر مفاهیم اسلامی پرداخته و اقتصاد اسلامی را بخشی از آن نظام کلان اسلامی بر می شمرند که یکی از بخش های اسلام است که با سایر بخش های اسلامی دارای ارتباط شناختی و راهبردی می باشد. 

راهبرد کلی مدیریت اسلامی

اگر ما بخواهیم با شناخت این دیدگاه به تحلیل مدیریت اسلامی با اقتباس از شهید صدر برویم یکی از نکاتی که به نظر می رسد آن است که مدیریت اسلامی آن مدیریتی است و آن روشی است که در آن فعل تدبیر را ما شاهد هستیم و این فعل تدبیر خود دارای زیر شاخه هایی می گردد که این تحلیل اگر بخواهد در نظر گاهی کلی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد ما نیازمند یک سری اصول در مدیریت اسلامی می باشیم. 

این اصول در مدیریت اسلامی را باید با اقتباس از آیات قرآن کریم و همچنین آیات و روایاتی که در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند مورد بهره برداری قرار داد. 

یکی از این منابع نامه ای است که حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر پیامی را می دهند و یا همچنین در سیره رفتاری حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین در حوزه های مختلف و در زمان های مختلف و هم چنین سیره نبوی در این زمینه بهره جست. 

کتاب هایی که می توان در این زمینه معرفی نمود و آن چیزی را که می توان در این زمینه معرفی نمود کتبی در روند سیره شناسی و سیره پژوهی می باشد که علاقه مندان به این حوزه می توانند با شناخت اساتید این رشته و این حوزه و همچنین با حضور در کارگاه هایی که در این زمینه در سطح کشور برگزار می گردد.

تدبر و تفسیر قرآن کریم و سیره پژوهی و مدیریت اسلامی

سایت استاد رحمت کاشانی

از اساتیدی که در این زمینه فعالیت می نمایند استاد کاشانی می باشند که برای شناسایی هر چه بیشتر ایشان و دسترسی به سخنرانی ها و نوشته های ایشان می توانید به سایت ایشان به آدرس زیر مراجعه نمایید. 

موسسه تدبر و تفسیر قرآن استاد الهی زاده 

هم چنین در این راستا موسسات دیگری نیز هستند که در این زمینه کار می نمایند که از جمله آن ها می توان به موسسه تدبر و تفسیر قرآن استاد الهی زاده اشاره نمود.

موسسه فرهنگی قرآن و عترت (گفتمان قرآن و ولایت) مجری طرح تدبر در قرآن نخبگانی

و هم چنین موسسه دیگری که در این زمینه می تواند برای کاربرد دوستان مفید فایده واقع شود سایت موسسه گفتمان قرآن و ولایت می باشد که جهت راهبرد دهی به دوستان می تواند موثر واقع گردد. 

فقه و مدیریت اسلامی

در زمینه های دیگری که می توان به آن اشاره نمود موضوعات مدیریت اسلامی و ارتباط آن با فقه می باشد.

بنیاد فقهی مدیریت اسلامی

سایت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی نیز یکی از سایت هایی است که می توان از آن در جهت شناخت هر چه بهتر مدیریت اسلامی در حوزه فقه الاداره داشت. هم چنین در این زمینه کتاب ها و اصوات و فیلم های مورد نیاز دوستان علاقه مند به حوزه مطالعات و تحقیقات در حوزه فقه الاداره و پژوهش های فقهی مدیریت اسلامی در اختیار دوستان قرار گرفته است.

که این مرکز دارای مراکز تابعه ای نیز در این زمینه می باشد که از جمله آن ها دانشکده مدیریت در دانشگاه دولتی قم می باشد و هم چنین پژوهشکده مدیریت اسلامی نیز که توسط حچت الاسلام و المسلمین قوامی در حال کار می باشد را شاهد هستیم.

اخلاق و مدیریت اسلامی

یکی دیگر زمینه هایی که می توان در آن به بحث و بررسی در حوزه مدیریت اسلامی پرداخت حوزه علم اخلاق و رویکرد هایی است که در زمینه فعل اخلاقی به بحث و بررسی پرداخته می شود. افراد علاقه مند به این حوزه نیز می توانند با شناخت کتاب هایی که در این حوزه مورد توجه می باشد که از جمله آن ها کتاب مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی می باشد و هم چنین کتاب معراج السعاده در این زمینه بررسی های بیشتری را داشته باشند. هم چنین کتب دیگری در این زمینه پیش زمینه های جستجوی عمیق تر و تحقیق بیشتر در این زمینه را ایجاد نماید.

نقشه جامع مدیریت اسلامی(نجما)

برای این که بتوان این مورد را بهتر و دقیق تر پوشش داد می توان با مراجعه به سایت زیر این مورد را مورد بررسی دقیق تر و کامل تری قرار داد.

نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما)

سیر مطالعاتی در زمینه مدیریت اسلامی

در این زمینه دکتر میثم لطیفی و هم چنین دکتر جوانعلی آذر و دست اندرکاران ایشان در این زمینه سیر مطالعاتی را به دو بخش تقسیم نموده که در این جا بخش اول آن برای آپلود در اختیار قرار می گیرد.

سیر مطالعاتی مدیریت اسلامی

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.

  پایگاه جامع علمی و عملیاتی مدیریت اسلامی 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی