نوشتار عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان گرامی و گرانقدر
در این ویلاگ تلاش بر آن است که بتوانیم مباحثی در حوزه های زیر را تقدیم حضور دوستان نماییم:
1.مدیریت بازرگانی
2.عدالت
3.آموزش و پرورش
این حوزه های علاقه من می باشند که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی هستم.

طبقه بندی موضوعی

نقطه اتکا در تغییر جهت دهی های آموزش و پرورش

دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۴۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 

نقطه اتکایی در جهت گیری های آموزش و پرورش 

یکی از نکاتی که می توان به آن اشاره نمود این موضوع هست که اگر بخواهیم بصورت تمدنی با موضوع آموزش و پرورش برخورد نماییم آن گاه باید از لایه های یک تمدن نوین آموزشی و پرورش جهت گیری نماییم.

نگاه تمدنی

 

یکی از مهمترین لایه های هر تمدنی لایه تفکری آن می باشد و پس از آن لایه فرهنگ و پس از آن لایه مظاهر تمدن اسلامی آموزش و پرورش را خواهان هستیم.

در حوزه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیازمندی جهت گیری های کلان بسیار مهم و نیازمند بررسی های دقیق و پژوهش های تطبیقی می باشد. 

آموزش تفکر محور و پژوهش محور

به عنوان مثال آموزش تفکر مجور و آموزش پژوهش مجور یکی از آن نقاط اتکایی می باشد که اگر روند آموزش را یک طیف بگیریم که در آن طیف مطالعات و هم چنین حصور در کلاس ها مطرح می گردد. اما اگر جهت گیری آن جهت گیری کاربردی سازی علوم مورد مطالعه باشد. و این جهت گیری جهت گیری کاربردی باشد. یعنی به جای صرف محفوظات به کاربردی سازی علوم دست بزنیم. 

هم نیاز به محفوظات و هم نیاز به مطالعات و هم نیاز به پژوهش در یک ساختار آموزشی مورد نیاز می باشد. اما آنچه مطلوب می نمایاند آن است که جهت گیری کلان آن به سمت کاربردی سازی و آموزشی تفکر محور و پژوهش محور و روحیه پرسشگری می باشد.

در این راستا یکی از سایت های مورد جهت گیری در این حوزه را معرفی می نماییم که می توانید با کلیک بر روی کلمه لینک به آن دسترسی پیدا نمایید. 

لینک سایت آموزش تفکر محور و پژوهش محور

تکنولوژی های آموزشی 

در جال حاضر یکی دیگر از پارادایم هایی که ما در آن قرار داریم پارادایم فناوری ها و نوآوری های آموزشی می باشد. 

این جهت گیری نیز باید به همراه آموزش تفکر مجور و پژوهش محور و متناسب با زمینه آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.

حضور خدمات تکنولوژیک و الکترونیک در مدارس جهت راهبرد آموزشی باید چگونه رفتار کرد؟ در این راستا اگر بخواهیم جهت گیری مدارس را نشان بدهیم به این موضوع خواهیم رسید که خط مشی گذاری تکنولوژی آموزشی در مدارس به کدام سمت برود. 

یعنی اگر بخواهیم جشم انداز و جهت حرکتی خویش را در افق های کلان تعریف نماییم. این جهت گیری دارای یک نقطه اتکا و فرایند های درونی خویش می باشد که موجب بازسازی این جهت گیری و جرکت هر چه بهتر این فرایند خواهد شد. در حال حاضر یکی از مهمترین مباحثی که می توان در سطح جهان به آن اشاره نمود این موارد هستند:

 

  1. فلسفه برای کودکان
  2. آموزش تفکر محور و پژوهش محور
  3. بازی سازی برای کودکان (gamification)
  4. edtech
  5. innovation in learning 
  6. و ... 

که این موراد می تواند در جهت راهبرد سازی های کلان آموزش و پرورش در هر کشوری مورد نظر قرار بگیرد. 

هم چنین فرایند جهانی سازی نیز به مثابه امری مهم و دارای اهمیت بالا در این زمینه می باشد. که باید در این راستا نیز مطالعاتی را در راستای نظامی فراگیر و ارتباطی و همچنین فرهنگ تبادلی میان فرهنگ های آموزشی را ایجاد نموده و در این راستا از دستاورد های دیگران در این حوزه با مطالعات تطبیقی بهره گیری نمود.

مجال بعدی

در مجال بعدی به انواع سبک های یادگیری و راهبرد های موجود در این زمینه خواهیم پرداخت. و هم چنین مبانی مدل تصمیم گیری در حوزه افق جهانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی