نوشتار عدالت

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان گرامی و گرانقدر
در این ویلاگ تلاش بر آن است که بتوانیم مباحثی در حوزه های زیر را تقدیم حضور دوستان نماییم:
1.مدیریت بازرگانی
2.عدالت
3.آموزش و پرورش
این حوزه های علاقه من می باشند که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی هستم.

طبقه بندی موضوعی

عدالت سازمانی

جمعه, ۸ دی ۱۳۹۶، ۰۴:۵۳ ب.ظ

کتابی که در این قسمت خدمت دوستان گرامی و گرانقدر معرفی می گردد کتاب انتظار عدالت و عدالت سازمانی (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) دکتر علی رضائیان می باشد. در این کتاب شما در ابتدا نظریه های انگیزش و هم چنین تاثیر نطریه برابری و عدالت و هم چنین مقوله انصاف را بر روی موضوع انگیزش سازمانی که موجب ادراک صحیح از عدالت می شود و هر کدام از این مولفه ها نشان دهنده بخشی از مسیر ایجاد یک ادراک صحیح از عدالت سازمانی می باشد را در بر می گیرد. البته که تمامی این موضوعات باید به صورت شهودی نظاره گردند زیرا اثر گذاری شهود بر رفتار ها هم چنین اثر رجحان و یا هم چنین خطا های ادراکی در موضوع عدالت همچون اثر انتظار و یا اثر هاله ای بر این موضوع بصورت کاملا مشهودی قابل حس و لمس می باشد.

جهت مشاهده بیشتر مطالب بر روی دکمه ادامه مطلب کلیک فرمایید.
 

شما در نظر بگیرید که در یک سازمان وارد می شوید و به عنوان یک کارمند اداری در آن سازمان استخدام می شوید. شما در ابتدای کار نیز به بررسی مولفه های عدالت یک سازمان می پردازید. حتی قبل از آن که استخدام شوید. این موضوع چگونه تحقق می یابد؟ کمی که دقیق تر نگاه کنیم در ابتدای ثبت نام شما برای استخدام این فراگرد مشاهده می شود و شما علاوه بر این که به فراگرد های موجود نگاه دارید هم چنین به نتایج حاصله از این فراگرد ها هم نمرات مختلفی می دهید، این نمرات چگونه بر ادراک شما تاثیر می گذارند و یا این که ادراک شما چگونه می تواند این روند را عادلانه ببیند یا نبیند هر کدام جواب هایی خاص به خود دارد. که باید با شناخت دقیق موضوعات مطرحه در بالا بتوانیم شناخت بهتری از روند های موجود در سازمان با استفاده از نظریه های موجود داشته باشیم و بتوانیم فرهنگ سازمانی متناسب با عدالت را پیاده کنیم. 
در این کتاب موضوعات دیگری هم چون بررسی نظریه مبادله اجتماعی و تاثیر گذاری آن بر عدالت مراوده ای نیز صحبت به میان آمده است. هم چنین عدالت رویه ای را نیز با عدالت توزیعی یکسان دانسته است و این نشان می دهد که در مدیریت رفتار سازمانی بر خلاف تعریفی که از عدالت توزیعی مشاهده می شود و آن به موضوعات اقتصادی مربوط می شود عدالت توزیعی در رفتار سازمانی را شامل عوامل احساسی/اجتماعی نیز می داند و این خود مشخصه ای است متمایز کننده از آنچه در عدالت اقتصادی بدان اشاره می گردد.
در فصل آخر این کتاب موضوع عدالت سازمانی و سه نوع از اثرات مهم بر آن را بررسی می نماید: 1.اثر قضاوت درباره انصاف 2.آثار رجحان و 3.اثر قابلیت جایگزینی. هر کدام از این موارد مطرح شده اثراتی هستند که هر کدام می توانند عاملی برای ایجاد پویایی اجتماعی باشند و یک مدیر آگاه باید بتواند از این سه مولفه به خوبی بهره برداری کند تا بتواند قضاوت های موجود را به سمت ایجاد اعتماد و جایگزینی انصاف با اعتماد ببرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی